Ajankohtaista
Täältä löydät ajankohtaista tietoa Online palveluun liittyen
Verkkopankkimaksaminen muuttui 9.10.2025
Verkkopankkimaksaminen muuttui 9.10.2025
Verkkopankkimaksaminen muuttui 9.10.2025
Mikäli käytätte Cash-Inin elinkaaripalvelua tai laskutuspalvelua, voi teidän asiakkailta tulla kyselyitä maksunsaajaan liittyen. Yhteydenotto koskee sitä, miksi heidän verkkopankki ilmoittaa, että maksunsaajan nimi ei täsmää täysin pankin tiedoissa olevaan nimeen. Tämä johtuu siitä, että laskuissa on toistaiseksi ilmoitettu maksunsaajaksi Cash-In Laskutus tai Cash-In Direct / Yrityksesi nimi. Laskun voi edelleen huoletta maksaa vaikka maksunsaaja on Cash-In Laskutus tai Cash-In Direct / Yrityksesi nimi ja verkkopankki ilmoittaa eroavaisuudesta.
Cash-Inin virallinen nimi on Cash-In Consulting Oy Ab ja tämä muutetaan parhaillaan kaikkiin laskupohjiin. Lähipäivinä laskuissa tulee tämän myötä lukemaan Cash-In Consulting Oy Ab maksun vastaanottajana ed. mainitun sijaan.
Alla kooste Finanssialan laatimista artikkelista aiheeseen liittyen.
Mikä muuttuu maksajalle?
- Verkkopankki tarkistaa jatkossa maksutiedot: Pankkisi vertaa antamaasi maksun saajan nimeä ja tilinumeroa saajan pankissa oleviin tietoihin maksun saajan nimestä.
- Jos nimi ei täsmää, verkkopankki ilmoittaa siitä. Maksun voi silti tehdä, mutta vastuu tilisiirrosta siirtyy maksajalle.
- Verkkopankki kertoo, mikäli maksun vastaanottajan nimi ei täsmää tai jos se melkein täsmää tilinomistajan nimen kanssa. Mikäli nimi melkein täsmää, ilmoittaa pankki tilinomistajaksi virallisesti merkityn nimen.
- Käytännön toteutustapa riippuu pankista. Eri pankeissa voi olla erilaisia toteutustapoja
Mitä teen, jos verkkopankki ilmoittaa minulle, että maksun saajan nimi ei täsmää antamiini tietoihin?
- Ole tarkkana. Jos et tiedä, miksi nimi ei täsmää, ota yhteyttä maksunsaajaan - esimerkiksi laskun lähettäjään - ja kysy, miksi nimi ei täsmää.
- Joskus maksajan tuntema yrityksen nimi saattaa olla aivan eri kuin yrityksen virallinen nimi saajan pankissa. Varmista asia tarvittaessa laskuttajalta, älä pankilta.
Miksi muutos tehdään?
- Kyse on Euroopan laajuisesta lainsäädännöstä, pikamaksuasetuksesta. Pankit noudattavat muutoksella uutta lainsäädäntöä.
- Pikamaksuasetuksen ytimessä on maksamisen nopeuttaminen. Jatkossa euroalueella pankkiasiakkaalla on oltava mahdollisuus lähettää rahaa pikasiirtona kymmenessä sekunnissa tilitä toiselle.
- Maksamisen nopeutumisen lisäksi haluttiin lisätä maksamisen turvallisuutta. Tämän vuoksi verkkopankkien on jatkossa tarkistettava, että maksunsaajan nimi vastaa pankin tiedoissa olevaa nimeä.
Viitekorko ajanjaksolle 1.7.-31.12.2025
Viitekorko ajanjaksolle 1.7.-31.12.2025
Korkolain (633/1982) 12 §:n mukainen viitekorko ajanjaksona 1.7.-31.12.2025 on 2,5 %. Viivästyskorko tänä ajanjaksona on 9,5 % vuodessa (viitekorko lisättynä korkolain 4 §:n mukaisella 7 prosenttiyksikön lisäkorolla).
Kaupallisiin sopimuksiin sovellettavaksi tarkoitettu viivästyskorko on 10,5 % vuodessa (viitekorko lisättynä korkolain 4 a §:n mukaisella 8 prosenttiyksikön lisäkorolla).
Tätä viitekorkoa sovelletaan seuraavan kuuden kuukauden ajan.
Kesän aukioloajat 2025
Kesän aukioloajat 2025
Asiakaspalvelun aukioloajat kesällä 2025
Torstaina 19.6. palvelemme klo 9-16.
Juhannusaattona 20.6. asiakaspalvelu on suljettu.
Palvelemme sinua 23.6.–1.8. tutuissa asiakaspalvelunumeroissa arkisin klo 9–16.
Normaaleihin aukioloaikoihin palaamme jälleen 4.8.2024 alkaen.
Viitekorko ajanjaksolle 1.1.-30.6.2025
Viitekorko ajanjaksolle 1.1.-30.6.2025
Korkolain (633/1982) 12 §:n mukainen viitekorko ajanjaksona
1.1.-30.6.2025 on 3,5 %. Viivästyskorko tänä ajanjaksona on 10,5 % vuodessa
(viitekorko lisättynä korkolain 4 §:n mukaisella 7 prosenttiyksikön
lisäkorolla).
Kaupallisiin sopimuksiin sovellettavaksi tarkoitettu
viivästyskorko on 11,5 % vuodessa (viitekorko lisättynä korkolain 4 a §:n
mukaisella 8 prosenttiyksikön lisäkorolla).
Tätä viitekorkoa sovelletaan seuraavan kuuden kuukauden ajan.